Waarom de 06-nummer vervuiling voor de telecomsector belangrijk is

Afgelopen periode is in Nederland een paar keer melding gemaakt van dreigende schaarste aan 06-nummers. In juli reageerde toezichthouder ACM op dergelijke signalen met de mededeling dat hier geen sprake van zou mogen zijn, het aantal 06-nummers nummers in het land moet gewoon voldoende zijn. Als mogelijk oorzaak werd gewezen naar het verkeerd gebruiken van 06-nummers. Die dienen slechts voor mobiele telefoons te worden ingezet. Alle andere devices moeten overstappen naar 097 nummers, als dat al niet gedaan is.

In september werd duidelijk dat er wel wat aan de hand is, ACM liet weten het eerder aangekondigde verbod voor het gebruik van 06-nummers te gaan handhaven. De eerste stap daartoe is het informatieverzoek. Uitgevers van de 06-nummers zullen een vragenlijst hebben ontvangen, waarmee ACM op subtiele wijze de druk opvoert en tegelijkertijd de markt in beeld laat brengen.

De vraag die bij deze ontwikkeling hoort is, waarom telecomoperators 06-nummers uitgeven voor ander gebruik dan telefonie, zoals tables en M2M (wat een breed begrip is)

Het antwoord ligt voor de hand en is toevallig vorige week aan de orde gekomen in een lastig leesbaar artikel op de Duitse website Teltarif. Het wijst erop dat Deutsche Telekom het aantal business prepaid klanten sinds begin dit jaar met 91.000 heeft zien toenemen. Prepaid en zakelijk gebruik is echter een weinig logische combinatie. Wat blijkt: tot die categorie worden alle simkaarten gerekend die voor M2M toepassingen worden ingezet.

Het ligt voor de hand dat deze kaarten een gewoon mobiel nummer hebben en daarmee is ook duidelijk waarom in Nederland telecomoperators schijnbaar weinig haast maken met het op orde brengen van de business. Het gaat absoluut leiden tot een krimp van het belangrijkste deel van het klantenbestand. Wat op papier heet te zijn de bellende klant is in een onbekend aantal gevallen (tendens: stijgend!) een machine. De boekhouding en rapportages zullen moeten worden aangepast, net als alle presentaties over groei in aantallen klanten als gevolg van marketingcampagnes.

Via Technite BT {$excerpt:n}